Skvělého zpěváka, muzikanta a skladatele zná většina
jeho fanoušků již z působení v kapele C&K Vocal, jejíž členem
byl až do roku 1982. Přesto již od roku 1977 natáčí singly pod
vlastním jménem. V roce 1982 zakládá vlastní kapelu 5P, se kterou
také vydává první velkou desku "Tenhle vítr jsem měl rád", která
vyšla až v roce 1983. Od této doby se také datuje vzájemná
spolupráce Luboše Pospíšila s básníkem Pavlem Šrutem, který se
postupně stává jeho dvorním textařem a zásobuje ho velmi kvalitními
texty. Pro zajímavost, Pavel Šrut je držitel ceny Jaroslava Seiferta
za rok 2000 - nejprestižnějšího ocenění básníka v ČR. V roce 1988 se
5P rozešli a Luboš Pospíšil se věnuje především hraní a vydává
několik desek. Společně s kamarády muzikanty z Kutné Hory zakládá v
roce v roce 1997 kapelu Bio-graf, se kterou také dvakrát vystupoval
na žatecké Dočesné. Společně vydávají desku "Můžem si za to oba",
ovšem názorové neshody zapříčiní rozpad kapely, a proto se v roce
2000 Luboš Pospíšil domlouvá na autorské spolupráci s Bohoušem
Zatloukalem a Martinem Vajglem, zájem o spolupráci projevil i
jazzový baskytarista Pavel Jakub Ryba a v roce 2001 vznikla zatím
poslední deska Luboše Pospíšila "Hazardní slavnost". Toto spojení
muzikantů si pracovně říká LPG , čili Luboš Pospíšil Group. V této
sestavě také odehráli výborný koncert před poloprázdným, o to však
více natěšeným a vřelým publikem 5. listopadu v Městském divadle v
Žatci. Využili jsme té příležitosti a položili Luboši Pospíšilovi
ještě před koncertem několik otázek.
Dnes budete
hrát v poměrně komorním prostředí žateckého divadla. Na jakých
akcích se vám hraje nejlépe?Především záleží na atmosféře
během koncertu. Prostředí dělají lidi, kteří na nás přijdou. Je
jedno jestli do klubu, rockové hospůdky nebo do divadla. My jsme v
divadle poměrně dlouho nehráli, takže se těším.
Jak dlouho
existuje LPG a v jakém složení hrajete?Kytarista a zpěvák
Bohouš Zatloukal se mnou hraje s přestávkami již 20 let, skládá i
muziku, takže u něj je to jasné. Martin Vajgl, který je členem
Vltavy se mnou hrával již v předešlé sestavě (Bio-graf) a s Pavlem
Rybou se znám již také dlouho, oba bydlíme v Kutné Hoře, ale
společně hrajeme právě až v tomto seskupení. Zhruba asi tři
roky.
Kde a jak jste získal hudební vzdělání? Jaké jste
měli ve svých začátcích podmínky?Klasicky v 60 letech v
bigbítových kapelách a amatérských partách. Až v roce 1972 jsem
přešel k CK&Vocálu. V podstatě až tam jsem začal zpívat, do té
doby jsem hrál jen na kytaru. Ale na základní škole jsem chodil na
akordeon. Dnešní začínající kapely mají výhodu, že není problém
sehnat kvalitní vybavení, což mi jsme neměli. Problémy typu kde
zkoušet a hrát byly i za nás.
Zúčastnil
jste se začátkem 90 let znovuobnovení Modrého Efektu? Můžete nám k
tomu říci něco bližšího?S Radimem Hladíkem jsme měli záměr
obnovit sound Modrého Efektu. Společně ještě s Davidem Kollerem a
Lubošem Mandou. Ale práce dostala poněkud jiný směr, předělávali se
spíše moje písničky a vlastně ten původní záměr se nám nepovedl.
Takže jsme po třech letech toho snažení nechali.
Jak jste se
dostal ke spolupráci s Pavlem Šrutem a je pro vás text písničky
hodně důležitý?S Pavlem Šrutem společně tvoříme již dvacet
let a spolupráce vznikla vlastně na popud publicisty Jiřího Černého.
Takže dnes se dá se říci, že je to můj dvorní textař.
Měl jsem
štěstí, že už v CK&Vocálu byl důraz na texty zcela zásadní.
Neumím si ani představit dělat muziku se špatnými texty, pro mě by
to byla zbytečná práce.
Spolupracoval jste s Pavlem Šrutem i na divadelní
hře? Co to bylo za projekt?Byla to hra se zpěvy, něco na
pomezí činohry a muzikálu,nedá se to přesně specifikovat a jmenovala
se "Anděl a piráti". Hrála se v Liberci, Chebu a ve Zlíně. To ale
jen tak okrajově, jinak spolu spolupracujeme především na
repertoáru, který zpívám.
Jakým
způsobem skládáte?S počítači jsem se neskamarádil a asi už
ani neskamarádím, takže s kytarou eventuelně s jiným nástrojem. Něco
jiného je potom práce ve studiu, tam již počítačová technika
nastupuje, ale jsou u toho odborníci, kteří tomu rozumějí a já jim
do toho nemluvím.
Jakým způsobem aranžujete? V kapele máte
vynikající spoluhráče - necháváte jim volnost?V podstatě
jsem rád, že na mých deskách spolupracovala celá řada různých
muzikantů, kteří vytvářeli jejich sound. Každá ho má trošku jiný,
tak jak ji jednotliví muzikanti aranžersky dotvářeli. Takže jim
nechávám volnou ruku.
Jakou
muziku si pouštíte ve chvílích pohody, máte nějaké muzikantské
vzory?Vzorů jsem míval celou řadu, ale po letech kdy se
člověk zabývá svoji muzikou a lidmi se kterými spolupracuje, své
vzory pomalu opuští. Já jsem dnes spíše běžný konzument, který si
pustí rádio a nechá se překvapit.
Vzpomenete
si kdy a kolikrát už jste hrál v Žatci?Před chvílí jsme se s
kolegou dohadovali, že už jsme vlastně v žateckém divadle
vystupovali, ale ani jeden z nás si nevzpomněl kdy. Ale rád
vzpomínám na Dočesnou, na ní jsme hráli dvakrát a bylo to
super.