ARCHIVNÍ MATERIÁLY PŘI VÝVOJI TĚCHTO STRÁNEK
ČLÁNKY - ZPĚVNÍKY - KRONIKY KAPEL - TISKOVÉ ZPRÁVY




Výborná atmosféra vládla během koncertu Luboše Pospíšila v Žatci


Autor: Želva Web: www.zatec.cz Datum: 14. listopadu 2002


Výborná atmosféra vládla během koncertu Luboše Pospíšila v Žatci

Luboš Pospíšil Skvělého zpěváka, muzikanta a skladatele zná většina jeho fanoušků již z působení v kapele C&K Vocal, jejíž členem byl až do roku 1982. Přesto již od roku 1977 natáčí singly pod vlastním jménem. V roce 1982 zakládá vlastní kapelu 5P, se kterou také vydává první velkou desku "Tenhle vítr jsem měl rád", která vyšla až v roce 1983. Od této doby se také datuje vzájemná spolupráce Luboše Pospíšila s básníkem Pavlem Šrutem, který se postupně stává jeho dvorním textařem a zásobuje ho velmi kvalitními texty. Pro zajímavost, Pavel Šrut je držitel ceny Jaroslava Seiferta za rok 2000 - nejprestižnějšího ocenění básníka v ČR. V roce 1988 se 5P rozešli a Luboš Pospíšil se věnuje především hraní a vydává několik desek. Společně s kamarády muzikanty z Kutné Hory zakládá v roce v roce 1997 kapelu Bio-graf, se kterou také dvakrát vystupoval na žatecké Dočesné. Společně vydávají desku "Můžem si za to oba", ovšem názorové neshody zapříčiní rozpad kapely, a proto se v roce 2000 Luboš Pospíšil domlouvá na autorské spolupráci s Bohoušem Zatloukalem a Martinem Vajglem, zájem o spolupráci projevil i jazzový baskytarista Pavel Jakub Ryba a v roce 2001 vznikla zatím poslední deska Luboše Pospíšila "Hazardní slavnost". Toto spojení muzikantů si pracovně říká LPG , čili Luboš Pospíšil Group. V této sestavě také odehráli výborný koncert před poloprázdným, o to však více natěšeným a vřelým publikem 5. listopadu v Městském divadle v Žatci. Využili jsme té příležitosti a položili Luboši Pospíšilovi ještě před koncertem několik otázek.

Dnes budete hrát v poměrně komorním prostředí žateckého divadla. Na jakých akcích se vám hraje nejlépe?
Především záleží na atmosféře během koncertu. Prostředí dělají lidi, kteří na nás přijdou. Je jedno jestli do klubu, rockové hospůdky nebo do divadla. My jsme v divadle poměrně dlouho nehráli, takže se těším.

Jak dlouho existuje LPG a v jakém složení hrajete?
Kytarista a zpěvák Bohouš Zatloukal se mnou hraje s přestávkami již 20 let, skládá i muziku, takže u něj je to jasné. Martin Vajgl, který je členem Vltavy se mnou hrával již v předešlé sestavě (Bio-graf) a s Pavlem Rybou se znám již také dlouho, oba bydlíme v Kutné Hoře, ale společně hrajeme právě až v tomto seskupení. Zhruba asi tři roky.

Kde a jak jste získal hudební vzdělání? Jaké jste měli ve svých začátcích podmínky?
Klasicky v 60 letech v bigbítových kapelách a amatérských partách. Až v roce 1972 jsem přešel k CK&Vocálu. V podstatě až tam jsem začal zpívat, do té doby jsem hrál jen na kytaru. Ale na základní škole jsem chodil na akordeon. Dnešní začínající kapely mají výhodu, že není problém sehnat kvalitní vybavení, což mi jsme neměli. Problémy typu kde zkoušet a hrát byly i za nás.

Zúčastnil jste se začátkem 90 let znovuobnovení Modrého Efektu? Můžete nám k tomu říci něco bližšího?
S Radimem Hladíkem jsme měli záměr obnovit sound Modrého Efektu. Společně ještě s Davidem Kollerem a Lubošem Mandou. Ale práce dostala poněkud jiný směr, předělávali se spíše moje písničky a vlastně ten původní záměr se nám nepovedl. Takže jsme po třech letech toho snažení nechali.

Jak jste se dostal ke spolupráci s Pavlem Šrutem a je pro vás text písničky hodně důležitý?
S Pavlem Šrutem společně tvoříme již dvacet let a spolupráce vznikla vlastně na popud publicisty Jiřího Černého. Takže dnes se dá se říci, že je to můj dvorní textař.
Měl jsem štěstí, že už v CK&Vocálu byl důraz na texty zcela zásadní. Neumím si ani představit dělat muziku se špatnými texty, pro mě by to byla zbytečná práce.

Spolupracoval jste s Pavlem Šrutem i na divadelní hře? Co to bylo za projekt?
Byla to hra se zpěvy, něco na pomezí činohry a muzikálu,nedá se to přesně specifikovat a jmenovala se "Anděl a piráti". Hrála se v Liberci, Chebu a ve Zlíně. To ale jen tak okrajově, jinak spolu spolupracujeme především na repertoáru, který zpívám.

Jakým způsobem skládáte?
S počítači jsem se neskamarádil a asi už ani neskamarádím, takže s kytarou eventuelně s jiným nástrojem. Něco jiného je potom práce ve studiu, tam již počítačová technika nastupuje, ale jsou u toho odborníci, kteří tomu rozumějí a já jim do toho nemluvím.

Jakým způsobem aranžujete? V kapele máte vynikající spoluhráče - necháváte jim volnost?
V podstatě jsem rád, že na mých deskách spolupracovala celá řada různých muzikantů, kteří vytvářeli jejich sound. Každá ho má trošku jiný, tak jak ji jednotliví muzikanti aranžersky dotvářeli. Takže jim nechávám volnou ruku.

Jakou muziku si pouštíte ve chvílích pohody, máte nějaké muzikantské vzory?
Vzorů jsem míval celou řadu, ale po letech kdy se člověk zabývá svoji muzikou a lidmi se kterými spolupracuje, své vzory pomalu opuští. Já jsem dnes spíše běžný konzument, který si pustí rádio a nechá se překvapit.

Vzpomenete si kdy a kolikrát už jste hrál v Žatci?
Před chvílí jsme se s kolegou dohadovali, že už jsme vlastně v žateckém divadle vystupovali, ale ani jeden z nás si nevzpomněl kdy. Ale rád vzpomínám na Dočesnou, na ní jsme hráli dvakrát a bylo to super.