Skupina vznikla 1960 jako kvintet v obsazení Jiří Rybář (bicí, zpěv), Pavel Pokorný (housle, zpěv), Petr Směja (kytara, zpěv), Miloš Orság (akordeon) a Petr Fischer (klarinet), o rok později ji doplnil Jan Čarvaš (kontrabas, zpěv).
Už ze složení vyplývá, že zpočátku neuvažovala o rockovém zaměření a přejímala široký repertoár, vhodný pro taneční zábavy.
Proměna nastala v roce 1963, kdy se kytarista a basista přeorientovali na elektrifikované nástroje.
Také měnící se vročení za názvem Synkopy (63, 64...) se ustálilo na definitivním 61. Kvartet tvořili vesměs zdatní vokalisté, které v dubnu 1966 ještě
posílil příchod vysokým falzetem obdařeného zpěváka Michala Poláka z konkurenční skupiny Shakers. Se Synkopami 61 navíc začal spolupracovat hráč na
klávesové nástroje, zpěvák a skladatel Oldřich Veselý. Přestože členem skupiny se stal oficiálně až 1974.
Veselého přínos spočíval především v jeho tvorbě převážně na texty Františka Jemelky: Válka je vůl, Měl jsem rád tvou peněženku, Tichej kout.
Skupina vystoupila na prvním československém beatovém festivalu v pražské Lucerně (prosinec 1967), kde byla hodnocena jako nejlepší moravská skupina.
V období 1996–68 vystupovaly Synkopy 61 s Pavlem Váněm na postu kytaristy místo Pokorného, který absolvoval povinnou vojenskou službu.
Období normalizace v následujících letech ublížilo rocku.
Veselý sice v roce 1974 přistoupil na stálé členství v souboru, po roce však dal přednost pražskému Blue Effectu a skupina
byla až do jeho návratu 1980 odkázána hlavně na přehrávání převzatého repertoáru. Další personální změny si v roce 1981
vynutily formální změnu názvu na Synkopy, popřípadě Synkopy & Oldřich Veselý, neboť hlavní slovo ve skupině převzal její klávesový guru,
který se – podobně jako jiná špičková brněnská skupina Progres 2 a pražský Olympic – shlédl ve velkolepých artrockových projektech.
Oldřich Veselý si v tomto směru dokonale porozuměl s renomovaným pražským textařem Pavlem Vrbou a z jejich autorské dílny vzešla albová trilogie
Sluneční hodiny (1981), Křídlení (1983) a Zrcadla (1985), v koncertním provedení umocněná audiovizuálními efekty.
Skupina si připomněla výročí svého zrodu pořadem Čtvrtstoletí Synkop a 4. 2. 1990 v Brně vystoupila
naposledy. Neodmítla však pozvání ke třem koncertům v Praze, Brně a Bratislavě v rámci série Comeback 1992.
Zdroj: http://www.ceskyhudebnislovnik.cz
|